Welke lessen heb ik afgelopen jaar geleerd als freelance copywriter?

Welke lessen heb ik afgelopen jaar geleerd als freelance copywriter?

Ik ben nog nooit zo gegroeid als in 2019, al heeft dat misschien te maken met het feit dat ik dertig jaar ben geworden. Ik heb het gevoel dat ik een kantelmoment in het leven heb bereikt, waardoor ik bepaalde dingen op andere manieren benader. Ik moest wel - afgelopen jaar heb ik enkele harde lessen geleerd. Hieronder deel ik ze met jou, en ik hoop dat jij er ook wat van opsteekt.

"Niet elke creatieveling is een ondernemer, en vice versa"

Omring jezelf met gelijkgestemde zielen

Heel eerlijk? Afgelopen jaar was het ontzettend moeilijk om mijn YouTube show Techmag op de rails te houden. Ik  werkte samen met verschillende partners, die hun beloftes niet waarmaakten of mijn project simpelweg niet serieus namen. Dat bracht de continuïteit van het merk in gevaar. Techmag is geen goedkoop project, dus verwacht ik dat werk tijdig en correct wordt opgeleverd. Sowieso vind ik niet dat ik mij moet verantwoorden omdat ik kwaliteit verwacht. Voor mij is dat een evidentie.

Dat werd nogmaals duidelijk toen een vriendin me zei: ‘Magali, mensen zoals jij streven naar excellentie. Dus moet je jezelf ook omringen met mensen die hetzelfde doel nastreven”. En zo kreeg ik opnieuw de nodige moed om professionals zoals ik te zoeken. Ik besefte dat ik misschien koste wat het kost jong talent een kans wilde geven. En hoewel ik daarin nog steeds geloof, heb ik ingezien dat niet elke creatieveling een ondernemer is. En vice versa. Vanuit die overtuiging ging ik onlangs in zee met het meer ervaren productiehuis Vagebond Tv. Ook lanceerde ik eerder dit jaar Ctrl+Alt+Dialoog. In die reeks praat ik met bekende koppen over de manier waarop technologie hun leven heeft veranderd. De persoon die het productie- en montagewerk voor haar rekening neemt? Mijn (business)partner Britt De Valck! Haar werk is fantastisch. 

"Niets leuker dan bijdragen aan andermans succes"

Draag zorg voor je klanten, maar ook voor jezelf

Ik ben een van die freelancers die hun klanten niet louter als klant zien, maar vooral als partner. Niets leuker dan bijdragen aan andermans succes. En wat heb ik dit jaar aan fantastische projecten mogen meewerken: de duurzaamheidscampagne van Coca-Cola, de communicatie voor de Watercoach app van Digiti, ondernemersinterviews voor BNP Paribas Fortis, artikels voor het Silicon Valley bedrijf Qcify en ga zo maar door. 

Ja, ik hou ervan om mijn klanten te verwennen. Maar om dat op lange termijn vol te houden, moet ik in de eerste plaats voor mezelf zorgen. Dus ben ik dat steeds meer gaan doen. Zo besliste ik om mezelf strikte werkuren op te leggen. Die zelfopgelegde ‘beperking’ maakte me efficiënter en productiever, en mijn omzet nam drastisch toe. Ik vind dat een echte life hack. Daarnaast stopte ik in augustus met Cola Zero. In de plaats daarvan dronk ik voor het eerst veel water. Bovendien werd ik strenger op vlak van slaap: ik moest en zou elke nacht acht uur slapen, omdat mijn lichaam dat nu eenmaal nodig heeft. Onlangs ging ik in zee met coach Fausto, die mijn lichaam twee dagen per week fysiek in vorm brengt. De resultaten zijn geweldig: mijn zelfbeeld is omhoog geschoten, waardoor ik me beter voel en beter ben in alles wat ik doe.

Focus op datgene waarin je uitblinkt, maar blijf bijleren

Mijn omgeving hoort me wel vaak zeggen dat ik in weinig dingen echt goed ben. In zekere zin heb ik gewoon geluk dat ik als freelance copywriter goed kan schrijven. Daar focus ik me dan ook op voor de volle 100%. De rest besteed ik eenvoudigweg uit. Toch hoeft dat niet te betekenen dat ik binnen de grenzen van mijn eigen vakgebied moet blijven. Afgelopen jaar heb ik me verder verdiept in marketing, met een lichte focus op video. 

Bijleren deed ik met podcasts en boeken zoals ‘The Art of Thinking Clearly’ van  Rolf Dobelli. Die laatste heeft me trouwens geholpen om een nuchtere kijk op het leven te krijgen én te behouden. Zelf kreeg ik ook de kans om een boek te schrijven. Samen met Ruth Janssens bracht ik ‘Struikelen in Stijl’ uit, wat mij een diepe en brede kijk gaf op haar ondernemerslessen. Meer zelfs, we mochten het boek trots voorstellen op de Boekenbeurs van Antwerpen. Een surreële ervaring. 

Maar ik leer het meeste bij uit de verschillende opdrachten die ik doe. Dan heb ik het niet alleen over sector- of bedrijfsspecifieke kennis, ook op samenwerkingsniveau. Telkens stelde ik mezelf dezelfde kritische vragen:

  • ‘Heb ik hier het beste  van mezelf gegeven?’
  • ‘Voel ik me comfortabel bij deze manier van werken?’
  • ‘Word ik met het nodige respect behandeld?’

 

Voor de dingen waarvan ik voelde dat ik tekort schoot, probeerde ik concreet te definiëren wat en hoe ik volgende keer beter kon doen. Zelfverbetering, daar ben ik een groot voorstander van. 

Ik zou kunnen afsluiten met mijn voornemens van mijn nieuw  jaar, maar ik vrees dat daarvoor een nieuw artikel nodig is! Tot volgend jaar! 

Blijven lezen?
Hey, lezer!

Op zoek naar straffe content?

Laten we samenwerken.

GET IN TOUCH